Jeśli uważasz, że możesz mieć uszkodzoną turbosprężarkę, udaj się jak najszybciej do wykwalifikowanego technika w warsztacie samochodowym w celu naprawy lub wymiany zniszczonych części.
Im dłużej ignorujesz problem i zostawisz awarię, tym więcej szkód spowoduje i tym droższe będzie rozwiązanie problemu. Najczęstszymi objawami uszkodzenia turbosprężarki są dziwne odgłosy wydawane przez silnik podczas doładowania, kłęby dymu wydostające się z rury wydechowej oraz słabe przyspieszenie.
W procesie naprawy najpierw stosowane są kabiny do piaskowania wtryskiwaczy z różnymi mediami, w zależności od rodzaju użytego materiału, takiego jak stal lub aluminium. Ma to na celu oczyszczenie części turbosprężarki z ewentualnych pozostałości i osadów z oleju.
Po oględzinach uszkodzone części są kontrolowane i wymieniane na nowe, a przed montażem przeprowadzamy dokładne pomiary zgodnie z tolerancjami fabrycznymi, zwracając szczególną uwagę na luz promieniowy i osiowy wirnika w zespole łożyska. Wyważanie jest najważniejszym krokiem w procesie naprawy turbosprężarki.
Powód jest prosty i wiąże się z pewną liczbą osiągniętych obrotów, a dokładnie ponad 200 000 obrotów na minutę w ekstremalnie wysokich temperaturach. Przy tej prędkości nawet najmniejsze niewyważenie może spowodować całkowite uszkodzenie podzespołu turbiny. Prawidłowe wyważanie turbosprężarki obejmuje trzy etapy, oddzielne wyważanie części wirujących, wyważanie całego wirnika, oraz wyważanie zespołu turbo, a regeneracja turbo Warszawa to odpowiednie rozwiązanie przy niektórych awariach. Dla odpowiednio wyważonego turbosprężarki zasadnicze znaczenie ma dynamiczne wyważanie wału i wirnika turbiny sprężarki w obu obszarach, lewym i prawym. Ponieważ wirnik składa się z dodatkowych części, które mogą powodować niewyważenie, konieczne jest również przeprowadzenie drugiego etapu wyważania dynamicznego w obu obszarach. Po złożeniu części, które są już wyważone, przeprowadza się końcowe wyważanie i sprawdza uszczelnienie olejowe na specjalnym urządzeniu.